Direktlänk till inlägg 1 oktober 2014

Att andas lugnt

Av Tokfrans - 1 oktober 2014 13:44

Jag vet inte riktigt vad som är på gång, men någonting är det. Samtidigt som jag känner mig bättre än på länge slår det gnistor hemma när vi trampar så på varandras nerver, jag och min lilla dotter. Jag utgick ifrån att den här förändringen är positiv, eller det gör jag kanske ännu, men jag trodde liksom att alla relationer skulle må bra av den, men nu vet jag inte. Jag vet inte om ungen krånglar för att det hör till hennes arbetsuppgifter, eller för att jag är påverkad av en massa saker eller för att hon påverkas av att jag är påverkad, eller om det är en blandning av alltihopa, eller så är hon helt enkelt bara 4, och jag bara en människa.


Jag känner mig ändå mera alert och energisk än på länge. Energisk är kanske fel ord, för jag är väldigt trött, men jag är liksom INTRESSERAD igen. Jag kan bli inspirerad, och jag kan FÅ LUST att göra någonting, se fram emot någonting. Jag skulle ha skrattat åt en sådan här text ännu för några månader sedan, för mitt liv har varit fel så länge att jag liksom vant mig vid det. Det gick väldigt bra att gå omkring och bara sköta allt som måste skötas, och veta precis vad som väntar bakom alla hörn, inga överraskningar, bara ett överlevande från dag till dag.


Det gjorde i och för sig livet väldigt mycket enklare, det var rutinerat och följde en konstant plan, dag ut och dag in. Jag saknar det riktigt pyttesmått, för allt flöt på och ungen var mer harmonisk. Å andra sidan är det väl ett ganska oförlåtligt misstag att gå omkring och tro att en fyra-åring inte ska påverkas det minsta av att ha en mamma som fått levnadslusten tillbaka. Så, en dag i taget. Lugn, andas in, och släpp ut alla knutar, all ångest, alla problem med luften som kommer ut. Lugn.


 #kaos #förändring

 
 
Ingen bild

Gesine

3 oktober 2014 12:09

Barn avskyr förändringar, samma rutiner, samma tallrik, samma bok, helst samma mat. Omgivningen skall helst vara konstant, för förändringen står de själva. Min lilla pojke kollar alltid att allt är på plats precis som det var när han var här sist, går runt och vidrör allt för att förvissa sig om att världen är som den skall. Men du är Sagas mamma, inte hennes mormor. Ens mamma ändrar sig, hon lever, med henne får man kollidera, så är livet. Huvudsaken är ju att man har en grundtrygghet, känner sig älskad och det gör hon alldeles säkert.

Tokfrans

3 oktober 2014 13:14

Tack du! Jo, hon är nog väldigt fäst vid sina rutiner, samtidigt känns det kanske ändå som att vi lever MER när vi lite kolliderar ibland..? Det är nog värt allt på lång sikt, jag är säker.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Tokfrans - 25 maj 2016 13:25

När blev det över ett år senare? När gick tiden, vad hände? Vad hände? Ungen blev äldre, det nya jobbet blev det gamla och förhållanden byttes ut. Varför gör jag livet så svårt för mig själv? Jag borde bara välja. Det här väljer jag, det här står...

Av Tokfrans - 5 januari 2015 08:05

Det enda jag gör är längtar tillbaka. Det är någon slags panikreaktion. Jag är skräckslagen inför mitt liv och det enda den handlingsförlamade idioten JAG gör är suktar tillbaka, till någon tid då allt kändes ens lite mindre skrämmande och hemskt. ...

Av Tokfrans - 29 december 2014 10:24

Malplacerad. Felplacerad. Felaktig och kantig. Kantstötande, fridstörande, oroväckande. Jag väcker oro.   Nej, inte så, utan jag bara inte passar in någonstans. Jag stöter alltid till någon vägg eller någons rygg, mitt knä skuffar till någons be...

Av Tokfrans - 10 december 2014 09:58

Igår tittade jag på bilder av min unge. Jag hade tagit några snabba bilder från hennes julfest, belysningen var dålig och jag tog bilder med telefonen så jag hade inga förväntningar då jag ögnade igenom bilderna. Tre närbilder fanns det på hennes ans...

Av Tokfrans - 6 december 2014 20:11

Vad är jag så rädd för? Ensamhet? Inte ensamhet som i ”ett liv utan en partner” utan den där ensamheten som jag känner också i ett rum fullt med vänner och släktingar. Den där isande, ihållande ensamheten som känns som en novembernatt, +2...

Skapa flashcards