Direktlänk till inlägg 6 november 2014

November

Av Tokfrans - 6 november 2014 14:32

Creative destruction ja. Jag förstår ju själv, att man inte ser något kreativt då man lever i total förstörelse, men jag trodde att man ens skulle kunna ana en ljusning där framme någonstans, eller ens konturer av något?

Allt bara spinner på och för varje steg jag tar märker jag att jag inte bara går baklänges, utan att jag passerat GÅ för länge sedan, men åt fel håll. Jag är sämre nu än när jag började, jag är längre bort från det jag vill ha än någonsin tidigare.

Det är inget specifikt, ingen man, inget jobb, ingen hobby eller materiell grej. Det är inget som går att definiera, eller ja, livsbejakande. Jag vill ha ett livsbejakande jag inom mig igen. Jag vill ha en (om än liten) röst där långt nere i maggropens djupaste mörker som viftar med ficklampan och letar efter en väg upp. Eller ens försöker känna efter med händerna om den kan känna något luftdrag där nere, något litet tecken på att det finns liv utanför.

Jag vill vara nyfiken igen. Jag vill ha den där känslan av att vara för nyfiken för att villa avsluta allt här och nu, inte för att något hindrar mig, men för att något SKULLE KUNNA hindra mig om jag väntar lite till.

Jag vill vilja något.

Det är november, och jag älskar mörker och gråhet och regn, men inte nu, inte den här november. Inte just nu. Det är november och ute är svart när jag går ut på morgonen och svart när jag kommer hem på kvällen. Ungen är blöt och smutsig, hunden är sandig och våt, huset är kallt och veden brinner dåligt. Det är november och skogen är för blöt för att springa i, åkervägarna för leriga, asfalten svart och bilarnas strålkastare hotfulla. Det är november och jag räknar timmarna tills jag får gå och lägga mig igen.

Men, snön faller och om den hålls på marken tills ikväll så kommer den här kvällen att vara lite ljusare. Det är november, och om jag bara håller ut i 46 dagar så blir dygnen ljusare igen. Och kanske mitt hjärta med dem.

 
 
Ingen bild

gesine

7 november 2014 00:24

Och så går du ut på grusvägen och riktar ficklampan uppåt och andas på ljusstrålen - och det ser magiskt ut när andedräkten dansar uppåt längs strålen. Det tyckte i.a.f fyraåringen. Du var så duktig att kommentera medan jag bara leker och latar mig med barnen. Kom igen, Tinttu, imorgon är en ny dag och livet leker igen, hm, nåja, lite förhoppningsvis.

Tokfrans

7 november 2014 10:11

Vet du, snön hölls ju kvar igår, och ungen och hunden rusade omkring lyckliga som bara den. Så visst, allt ordnar väl sig i något skede.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Tokfrans - 25 maj 2016 13:25

När blev det över ett år senare? När gick tiden, vad hände? Vad hände? Ungen blev äldre, det nya jobbet blev det gamla och förhållanden byttes ut. Varför gör jag livet så svårt för mig själv? Jag borde bara välja. Det här väljer jag, det här står...

Av Tokfrans - 5 januari 2015 08:05

Det enda jag gör är längtar tillbaka. Det är någon slags panikreaktion. Jag är skräckslagen inför mitt liv och det enda den handlingsförlamade idioten JAG gör är suktar tillbaka, till någon tid då allt kändes ens lite mindre skrämmande och hemskt. ...

Av Tokfrans - 29 december 2014 10:24

Malplacerad. Felplacerad. Felaktig och kantig. Kantstötande, fridstörande, oroväckande. Jag väcker oro.   Nej, inte så, utan jag bara inte passar in någonstans. Jag stöter alltid till någon vägg eller någons rygg, mitt knä skuffar till någons be...

Av Tokfrans - 10 december 2014 09:58

Igår tittade jag på bilder av min unge. Jag hade tagit några snabba bilder från hennes julfest, belysningen var dålig och jag tog bilder med telefonen så jag hade inga förväntningar då jag ögnade igenom bilderna. Tre närbilder fanns det på hennes ans...

Av Tokfrans - 6 december 2014 20:11

Vad är jag så rädd för? Ensamhet? Inte ensamhet som i ”ett liv utan en partner” utan den där ensamheten som jag känner också i ett rum fullt med vänner och släktingar. Den där isande, ihållande ensamheten som känns som en novembernatt, +2...

Ovido - Quiz & Flashcards